12/8/2020

Nieuwe rij- en rusttijden al vanaf 20 augustus 2020 van kracht.

Onlangs kwam de Europese Commissie tot een akkoord omtrent het nieuwe Mobiliteitspakket. Dit pakket legt enkele nieuwe regels op betreffende het transport binnen Europa.

Eén van deze maatregelen is de nieuwe rij- en rusttijden voor chauffeurs die van toepassing zal zijn vanaf 20 augustus 2020. Dit is de eerste wijziging in een rijtje van velen die zal doorgevoerd worden.

Concreet zal de werkgever ervoor moeten zorgen dat de chauffeur om de 3 à 4 weken terug kan keren naar zijn woonplaats of exploitatievestiging. Daarnaast mag de verplichte wekelijkse rust niet meer in de cabine plaatsvinden. Vindt deze rust niet plaats in de woonplaats van de chauffeur dan moet de werkgever de verblijfskosten betalen.

Naast deze eerste nieuwe regels omtrent de rij- en rusttijden zijn er nog 4 andere pijlers waarop het mobiliteitspakket zich richt:

  • Er worden nieuwe regels ingevoerd omtrent het uitlenen van chauffeurs. Deze procedures zullen van toepassing zijn op cabotage en internationaal vervoer uitgezonderd transit, bilateraal vervoer en bilateraal vervoer met twee extra ladingen en lossingen.
  • Cabotage: Er zal een rustperiode van 4 dagen verplicht worden voordat er in hetzelfde land en met hetzelfde voertuig, andere cabotageritten uitgevoerd mogen worden. Daarnaast worden alle grensoverschrijdingen geregistreerd in de digitale tachograaf.
  • Het handelsvolume in de lidstaten zal moeten aangetoond worden. Daarnaast moeten vrachtwagens om de 8 weken terugkeren naar het operationele centrum.
  • Lichte bedrijfsvoertuigen van meer dan 2,5 ton moeten zich ook houden aan rij- en rusttijden en moeten verplicht een tachograaf hebben.

Heel wat veranderingen voor de boeg dus. Als je op de hoogte wil blijven over de veranderingen in de transportsector, schrijf je dan zeker in op onze nieuwsbrief.